Tuesday, April 15, 2008

Tomtebobarnen







Too much sadness today. My pupils very sullen stearing at the lit candle during the one minute of silence for Engla. Their letters and drawings to her family. Walking around the city under heavy rain watching the apathy on people's face. I felt that had I dropped dead in the middle of the pathway noone would have even noticed. Not for lack of empathy, but because everyone seemed so immersed in his/her own troubles. A horrible, horrible man has won the elections in my country. I do not trust him and his allies one single bit. I just had to hide among the book-shelves at Ålhens and hold a copy of "Tomtebobarnen" (= Children of the forest), thinking of dear Elsa Beskow reading stories in her garden. Tomorrow I will read the story to my class, we all need some balsam on our soaring hearts.

Troppa tristezza oggi. I miei alunni cosí seri a fissare la candela accesa durante il minuto di silenzio per Engla. Le loro lettere ed i disegni da spedire alla famiglia. Camminare per il centro sotto pioggia fitta, guardando l'apatia sul viso della gente. Fossi crollata lí per terra non se ne sarebbe accorto nessuno. Non per mancanza di empatia, ma perchè tutti sembravano cosí immersi nelle proprie storie. Un uomo veramente orribile, ha vinto le elezioni nel mio paese. Non mi fido né di lui né dei suoi alleati. Ho dovuto per forza cercare rifugio tra le librerie del grande magazzino Ålhens, tenendo stretta una copia di "Tomtebobarnen" (=i bambini del bosco), immaginando la cara Elsa Beskow nel suo giardino a leggere storie. Domani leggeró questa storia alla mia classe, abbiamo bisogno tutti quanti di un poco di balsamo sui nostri cuori feriti.

För mycket ledsamheter idag. Min klass som så allvarligt stirrade på det tända ljuset under den tysta minuten för lilla Engla. Breven och teckningarna de producerade för hennes familj. Jag var tvugnen att ta mig till stan för ett ärende i tjocka regnet. Inte kul att se människornas apatiska ansikten. Hade jag fallit död där mitt i smeten hade nog ingen lagt märkt till det. Inte för att de brister i empati, utan för att alla verkade vara så inne i sina egna bekymmer. En hemsk, hemsk man har vunnit valet i mitt land. Jag litar varken på honom eller på sina allierade. Jag bara måste in bland bokhyllarna på Ålhens för att hålla i en kopia av "Tomtebobarnen" och föreställa mig kära Elsa Beskow som läste sagor i sin trädgård. Imorgon ska jag läsa "Tomebobarnen" för mina elever. Vi behöver alla lite balsam över våra ömma hjärtan.

No comments: