Saturday, June 21, 2008

Book marathon, week #2













Se avessi avuto il tempo avrei rispolverato Freud prima di leggere
Il lupo della Steppa. Tempo e tempo, sono in questa maratona donquichottiana per conto mio! Probabilmente è il motivo per il quale la pazzia raccontata da Hesse e da Camus (Lo straniero) mi attrae alquanto. In 200+ pagine Hesse non riesce ad avvilire anche se forse ci prova, scrive d'incanto. In 100 pagine Camus porta il lettore a riflettere sull'utilitá del suicidio non una bensí due e tre volte.


Hade jag haft tid på mig så hade jag repeterat Freud innan jag gav mig in på Steppvargen. Tid och tid, det är jag själv som utsatt mig för den här bokmaraton à la Don Quicote. Det kanske inte är så underligt att galenskapen som både Hesse och Camus (Främlingen) berättar om tilltalar mig avsevärt. På 200+ sidor lyckas inte Hesse deppa sin läsare, även om han kanske försöker, han skriver så otroligt vackert. På 100 sidor får Camus läsaren att överväga värdet av självmord inte en men två och tre gånger.


Had I had the time I would have brushed up Freud before reading The Stepwolf. Time ? I am the only one in this book marathon, like a Don Quicote fighting with myself for time. No wonder the madness that Hesse and Camus (The stranger) take up attract me that much. In 200+ pages Hesse does not succeed to depress his reader even if he might have tried, he writes so beautifully. In 100 pages Camus makes his reader evaluate the usefulness of suicide, not once but twice and three times.

2 comments:

Anonymous said...

Quanti libri ti porterai in vacanza????

Il Viaggio said...

7