Monday, March 31, 2008

This is about me!





Da anni scrivo pagine quá e lá in quaderni scelti con cura in antiquariati o in negozi e posti a me interessanti. Ora vado on-line con i miei pensieri. Questo non è un blog, non riesco ad azzardarmi a tanto, troppo timore del rigetto probabilmente. E´uno dei miei diari. Ho pensato che probabilmente Jane Austen sarebbe andata on-line se fosse vissuta oggi. Amo Jane Austen, quando scrivo i miei scarabocchi gioco di essere lei, cerco persino di provocare lo sgriciolío della porta come aveva lei nel suo guardaroba, opprimibilmente patetico...Jane, ti uso per rendere questa decisione piú legittima. Probabilmente ho sola voglia di attenzione.

Sedan flera år skriver jag här och där i anteckningsböcker som jag köpt på antikvariater eller i affärer och på platser som betyder något för mig. Det här är ingen blogg, jag vågar inte så mycket, är alldeles för rädd för omvärldens kritik, antar jag. Det är en av mina utspridda dagböcker. Jag har tänkt att antagligen skulle Jane Austen haft en blogg om hon levt idag. Jag älskar Jane Austen, när jag skriver mina kråkfötter låtsar jag att jag är hon, patetiskt, jag vet. Försöker till och med åstadkomma dörrens gnissel som hon hade i sin klädkammare när hon skrev...Jane, jag utnyttjar dig för att legitimera detta beslut. Antagligen vill jag bara få omvärldens uppmärksamhet.

Since many years I have kept diarys; notebooks which I have bought in stores and places that I fancy. This isn't a blog, I dare not call it that. Too scared of criticism I guess. This is one of my messy journals. I have made myself believe that Jane Austen would have gone on-line had she lived today and I love Jane Austen. When I write my horrible scribbles I pretend I am her, very pathetic, I know. Jane I take advantage of you in order to defend my decision. It is only my need of attention, I suppose.

9 comments:

bil said...

snyggt jobbat moorsan:DD fast det är en blogg/Marcus Johansson åk :9

Il Viaggio said...

Tack Maccan, du är bäst! Mamma

EbonIvory said...

Posso rispondere soltanto in Italiano. Benvenuta tra i blogger. Ottimo lavoro.

red_fox said...

Daaai! Ci ho messo alcuni secondi per riconoscerti. Lo svedese, Jane Austen, i diari mi hanno instradata sulla tua identità.
Ti linko subito da me.
Benvenuta, bel blog.

red_fox

red_fox said...

e c'è pure una tua foto. Che sciorba che sono :/

Il Viaggio said...

EI, grazie, detto da un professionista arrosisco. Per quanto riguarda le lingue, cerca di non farci caso, sono in questo guaio da una vita.

Reds, molto gentile, soprattutto per non avermi riconosciuta. Ci vediamo a Roma!

Olga said...

Så roligt Roberta! Jag vet att Ingrid tycker mycket om dig, därför känns det som att det ska bli spännande att få ta del av din dagbok!

hälsningar!
Olga

Il Viaggio said...

Tack! Din blogg är helt underbar, Hoppas det är ok att jag lagt till den bland mina länkar (säg bara till om du inte vill). Ingrid tycker väldigt mycket om dig med. Det är gott att vara omtyckta :-).

Anonymous said...

Roberta!
Wow vad kul att titta in här hos dej. Det där med massa anteckningsböcker här och var känner jag igen...har en hel uppsjö här hemma.
Bra att få samla sina tankar på en BLOGG!!!
TACK för den du är!